Integral development in early childhood: an aproximation to the interdisciplinary approach
Abstract
The interdisciplinary approach to work with early childhood constitutes an important need in Ecuador. This article shows the development of a project that has evolved over time and whose purpose was to strengthen the capacities of the direct care staff for this age group with approaches, principles, strategies and methodologies that allow comprehensive care. The process involved carrying out a situational diagnosis of eight child development centers (CDI) in the city of Quito; then a pedagogical proposal was designed and implemented for teachers, managers and administrative staff; intervention projects were developed to be implemented in each CDI, and the entire process was evaluated. It was an action-research project with a mixed, descriptive, observational and longitudinal cut methodology. Starting from a reality, the proposal sought to overcome some specific problems and strengthen services, improving the knowledge, capacities and abilities of the participants, to generate safe environments that consider the dimensions of law, protection, development, physical and mental health, and the interrelation with the environment.
References
Aldeas Infantiles S.O.S. Ecuador, Gale, C., & Gale, C. (2017). Cuidado infantil Alternativo y Desinstitucionalización. Vistazo. https://www.aldeasinfantiles.org.ec/getmedia/a514a616-579e-47ab-b5bd-46d1e448b231/Cuidado-infantil-alternativo_abogacia.pdf
Araujo, M. C., Florencia, L.-B., Novella, R., Schodt, S., & Tomé, R. (2015, octubre). La Calidad de los Centros Infantiles del Buen Vivir. Inter-American Development Bank: Improving Lives. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-calidad-de-los-Centros-Infantiles-del-Buen-Vivir-en-Ecuador.pdf
Asamblea Constituyente. (2008, 20 de octubre). Constitución de la República del Ecuador (Issue 449). Registro Oficial. Retrieved octubre 14, 2021, from https://corporativo.cnt.gob.ec/wp-content/uploads/2015/05/Constitucion_Republica_del_Ecuador_2008_RO.pdf
Asamblea General de las Naciones Unidas. (1989, Noviembre 20). Convención sobre los Derechos del Niño. OHCHR.org. Retrieved octubre 18, 2021, from https://www.ohchr.org/sp/professionalinterest/pages/crc.aspx
Asociación, solidaridad y Acción ASA. (2016). Salud y Nutrición en el Cuidado y Desarrollo de la primera infancia. Quito, Pichincha, Ecuador. http://www.asosolac.org/salud_y_nutricion.html
Comité de los Derechos del Niño. (2005, septiembre 12 a 30 d). Observación General No. 7, Realización de los derechos del niño en la primera infancia. https://www.oacnudh.org.gt/estandares/docs/Organos/Nino/Generales/OGnino7.pdf
Congreso Nacional del Ecuador. (2003). Código de la Niñez y Adolescencia. Ecuador.
Council, National Research. Medicine, Institute of. (2004). Children’s Health: A New Conceptual Framework.
González, L., & Orschansky, E. (2014). Cre-cimientos (Cuarta reimpresión ed.). Ediciones del Boulevard.
Irwin, L. G., Siddiqi, A., & Hertzman, C. (2007). Desarrollo de la Primera Infancia: Un Potente Ecualizador. https://www.who.int/social_determinants/publications/early_child_dev_ecdkn_es.pdf
Lecannelier, F. (2006). Apego e intersubjetividad: influencia de los vínculos tempranos en el desarrollo humano y la salud mental. Lom Ediciones.
López, L. (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Revista Sophia, 367-377. Redalyc.org. ISSN: 1390-3861.
Marvin, R. S., Britner, P. A., & Russell, B. S. (2016). Normative development: the ontogeny of attachment in childhood. In Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical Applications (1st ed., pp. 273-290). J. Cassidy, & P. R. Shaver.
Miguel Cillero. (2010). El Interés superior del niño. En Derechos y garantía de la Niñez y Adolescencia (p. 85). Ramiro Ávila Santamaría y María Belén Corredores.
Ministerio de Educación. (2019). Comunicación en familia para la prevención de riesgos psicosociales. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2019/10/Guia-de-Comunicacion-en-Familia.pdf
Monje, C. (2011). Metodología de la investigación Cuantitativa y Cualitativa (1era ed.). Universidad Sur Colombiana.
Munarriz, B. (1992). Técnicas y Métodos de Investigación Cualitativa. In Metodología Educativa (1era ed., Vol. 1, pp. 1-16). Universidad del País Vasco. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/8533/CC-02art8ocr.pdf?sequence=1&isAllowed=y
OMS. (2021). Orientaciones estratégicas para mejorar la salud y el desarrollo de los niños y los adolescentes. OMS.
Pérez, R., & Muñoz, O. (2014). Importancia de la salud pública dirigida a la niñez y la adolescencia en México. Boletín Médico del Hospital Infantil en México, 71(2). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462014000200010
Plan Internacional. (2021). Involucramiento de los hombres en el cuidado cariñoso y sensible. Retrieved 2021, from https://plan.org.ec/involucramiento-de-los-hombres-en-el-cuidado-carinoso-y-sensible/
Polan, H. J., & Hofer, M. A. (2016). Psychobiological origins of infant attachment and its role in development. In Handbook of Attachment: Theory, Research, and Clinical Applications (pp. 117-132). J. Cassidy, & P. R. Shaver.
Pulido Fontes, L., Quesada Jiménez, P., & Mendioroz Iriarte, M. (2015). Epigenética y epilepsia. Neurología, 30, 111-118.
Seda, E. (2010). El nuevo paradigma de la niña y el niño en América Latina. En Derechos y Garantías de la Niñez y Adolescencia (109 y sig.). Ramiro Ávila Santamaría y María Belén Corredores.
Simon, F. (2008). Derechos de la Niñez y Adolescencia: De la Convención sobre los Derechos del Niño a las Legislaciones Integrales (1st ed., Vol. 1). Cevallos Editora Jurídica.
UNICEF. (2015). Supervivencia y Desarrollo Infantil. Unicef. https://www.unicef.org/colombia/supervivencia-y-desarrollo-infantil
UNICEF. (2017, Septiembre). La Primera Infancia importa para cada Niño. Nueva York. https://www.unicef.org/peru/sites/unicef.org.peru/files/2019-01/La_primera_infancia_importa_para_cada_nino_UNICEF.pdf
Velasco, L., & López, A. (2021, octubre). Evaluación de Resultados del Programa “Desarrollo Integral de la Primera Infancia: fortalecimiento de capacidades del personal de atención a la niñez” [Informe de resultados de la evaluación]. Quito, Ecuador.
World Vision. (2018). Empoderamiento comunitario de niñez y adolescencia. World Vision. http://www.worldvision.org.ec/empoderamiento-comunitario
Los derechos de autor son propiedad inalienable de los autores, quienes son los propietarios irrestrictos de sus derechos de propiedad intelectual. El contenido de los artículos científicos y de las publicaciones que aparecen en la revista es responsabilidad exclusiva de sus autores. La distribución de los artículos publicados en la Revista de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador PUCE se realiza bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional License.